Biblijski simbolizam

Od vremena pape Pija X., to jest od 1910. moguće je zamijeniti škapular (odijelce) sa škapularskom medaljicom, pod slijedećim uvjetima:

(a) da ta medaljica s jedne strane nosi lik Blažene Djevice, a s druge strane Presvetog Srca Isusova;

(b) da prvi blagoslov i odijevanje škapulara ne budu s medaljicom, nego s odijelcem.

Ipak je živa želja Crkve da bi vjernici, kad god je to moguće, radije nosili odijelce nego medaljicu. Škapularska medaljica naime svoje značenje dobiva tek preko škapulara, a kako je škapular već po sebi znak, onda medaljica postaje znakom znaka. Osim toga tu je i simbolički značaj “odijevanja”, kojemu bolje odgovara znak odijelca nego medalje.

Biblijski simbolizam odijela je prebogat. Već je u Starom zavjetu odjeća bila znak božanskih dobročinstava, zaštite odozgo i sile prenesene nekom poslaniku Božjem. Posebno Josipovo odijelo bilo je znak velike očinske ljubavi (Post 37,3). Jonatanov plašt poklonjen Davidu – znak velikog prijateljstva (1 Sam 18,4). Kad je prorok Ilija uznesen na nebo, njegov plašt pade na njegova učenika Elizeja prenoseći mu duh učitelja (2 Kr 2,14).

U Novom zavjetu i samo skuti Isusovih haljina, dotaknuti s vjerom, prenose svoju blagotvornu silu, kao npr. u slučaju one žene iz Evanđelja koja je dvanaest godina bolovala od krvarenja (Mk 5,28-29). Sveti Pavao u više navrata predstavlja kršćanski život kao “zaodjenuti se Kristom” (Rim 13,14; Gal 3,27), zaodjenuti se istim osjećajima kao Isus, tj. životom sinovske milosti kršćanina, što je izraženo slikom odjeće. Odijelo doziva u svijest odijevanje u Krista kod obreda krštenja, kao i trajni zadatak oko suoblikovanja Kristu putem moralnog djelovanja i sakramenata. Škapular kao odijelo bolje doziva u svijest sva ova značenja koja uključuju našu suradnju. Nije naime ispravan stav nositi škapular kao ukrasni odjevni predmet, iščekujući samo nadnaravne milosti u vlastitu korist. Tko želi biti nositelj Marijina odijela, onda treba i nastojati biti nositelj njenih vrlina, a u tome mu pomaže prisno zajedništvo s Marijom koji znak škapulara pobuđuje i podržava.

Kao zaključak ovdje možemo ukratko navesti slijedeće što škapular nije, a što jest:

Škapular

  • nije amajlija: predmet čudotvorne zaštite
  • nije jamac automatskog spasenja
  • nije dispensa od zahtjeva kršćanskog življenja

Škapular

  • je znak, odobren od Crkve, našeg nastojanja da nasljedujemo Isusa poput Marije
  • je znak koji nas uvodi u zajedništvo karmelske obitelji
  • je znak Marijine zaštite, koji hrani našu nadu u susret s Gospodinom u životu vječnom.

Predstavlja nastojanje da se nasljeduje Isusa Krista poput Marije, savršene učenice Kristove. Marija nas uči:

– da živimo otvoreni Božjim planovima: Navještenje;- da slušamo i razmatramo Božju riječ kroz molitvu i život: Lk 2,51;

– da budemo blizi i solidarni našim bližnjim u potrebi: Kana;

– da budemo ustrajni u molitvi i u zajedništvu s braćom i sestrama: Dj 1,14.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

"U zemlju Karmela ja vas dovedoh da se hranite plodom i dobrotom njezinom." (usp. Jr 2,7)