Somborska zajednica Svjetovnog reda proslavila 110. rođendan

Ovogodišnja proslava rođendana Blažene Djevice Marije u somborskom Karmelu bila je ispunjena raznim lijepim događajima. Na dan kad se sjećamo i „rođendana“, osnutka somborske zajednice Svjetovnog karmelskog reda, 8. rujna 1913. godine, po djelovanju sluge Božjega o. Gerarda Tome Stantića, naš brat Leopold od Euharistijskog Isusa (Marijan Katičić) za vrijeme jutarnjih hvala Crkve obnovio je svoje privremene zavjete svemogućem Bogu u ruke o. Stjepana od Duha Svetoga.

Tijekom dana, točnije rečeno u 12 sati, objavljeno je imenovanje našeg o. Zdenka Križića, aktualnog gospićko-senjskog biskupa, nadbiskupom splitsko-makarskim. Miješali su se i iznenađenje, i radost, i svijest o odgovornosti (križu) koju Gospodin od njega traži.

A u predvečerje dana došla nam je draga delegacija – o. Dario sa sedam sestara iz zagrebačkih zajednica OCDS Od Djeteta Isusa i Sveta Terezija Avilska. To su: s. Željka Mihljević, s. Davorka Jurić, s. Biserka Jelenić, s. Jelka Reaček, s. Tea Živković, s. Snježana Foršek, s. Biba Padarčić, a osobnim prijevozom iz Slavonskog Broda stigla je s. Antonija Martić. Svi su oni bili smješteni u samostanu, a kasnije su stigli i brat Vlatko i s. Tamara Gmaz s djecom, koji su bili smješteni kod obitelji Malenić. Nakon smještaja i večere uslijedilo je bratsko druženje pod sjenicom u dvorištu uz sladoled koji je bio pravi pogodak za nepce.

U subotu ujutro dragi gosti priključili su se našoj molitvi časoslova u 7 sati. U 8 sati bio je doručak, a u 8.45 sati započeo je program proslave 110 godina zajednice OCDS u Somboru. Do tada su nam se, uz domaće članove iz Sombora, pridružili br. Edo Jurić iz Belog Manastira sa suprugom te sestre iz Bjelovara Katica Šarlija, Željka Novak i Milka Drmić. Nakon što smo počastili Majku i Kraljicu Karmela antifonom Salve Regina, o. prior i duhovni asistent zajednice u Somboru pozdravio je nazočne, te rekao nekoliko osnovnih informacija o crkvi, samostanu i zajednici. Potom je s. Marijana (Karmela Malenić) održala polusatno izlaganje o nastanku OCDS u Somboru, nekim zanimljivostima iz povijesti te sadašnjem stanju. Zatim je uslijedilo izlaganje vicepostulatora o. Zlatka Žuvele o liku, djelu i značenju sluge Božjega o. Gerarda Tome Stantića. Nakon izlaganja pomolili smo se kod groba o. Gerarda te pošli na pauzu uz kavu i kolačiće. U pola jedanaest uputili smo se s 4 automobila i kombijem u Đurđin, rodno mjesto o. Gerarda gdje nas je čekao vlč. Danijel Katačić, župnik koji je i sam član OCDS Sombor. Prvo smo se kratko podružili u dvorani koja nosi naziv sluge Božjega o. Gerarda te smo, noseći kip Maloga Isusa koji su donijeli članovi OCDS Od Djeteta Isusa iz Zagreba, u procesiji pošli u crkvu pjevajući pjesmu Djetešce nam se rodilo. Pozdravio nas je župnik, a potom je zbor od devet djevojčica, vođen budnim okom vjeroučiteljice Verice Dulić te uz tamburašku pratnju Ane Dulić i još jedne djevojke, otpjevao pjesmu o o. Gerardu. Uslijedilo je izlaganje br. Pavla Zubelića o nastanku pobožnosti prema Djetetu Isusu i mnogim zanimljivostima vezanim za štovanje Isusova djetinjstva. Kad je završilo izlaganje, molili smo litanije Djeteta Isusa pred kipom Malog praškog Isusa. Molitvu je predvodio vlč. Danijel, a djevojčice su otpjevale još jednu prigodnu božićnu pjesmu.

Sljedeći cilj nam je bilo mjesto gdje se nalazio salaš na kojem se rodio o. Gerard. To mjesto je sad u njivama jer salaša više nema i označava ga križ te spomen ploča. Tamo smo poslušali jednog župljanina koji nam je govorio o tome kako se razvijalo obilježavanje ovoga mjesta te o budućim planovima. Iznenadili su nas sladoledom. Trenuci koje smo proveli među tim nepreglednim njivama doista su bili nekako mistični i svi su doživjeli kako zemlja na kojoj stojimo diše i živi. Praćeni kovitlanjem prašine koja se dizala za kotačima naših automobila, jer smo se vozili poljskim putem, krenuli smo prema asfaltu i prema Somboru. Destinacija – Dida Hornjakov salaš gdje nas je čekao ručak.

Znali smo da nas čeka ručak, svakako u prekrasnom ambijentu salaša, ali to što smo doživjeli bila je opipljiva Božja dobrota i prisutnost preko domaćina Aranke Hornjak Mijić i njena sina Marka Mijića te dvojice konobara. Ne radi se samo o vrhunskoj neusiljenoj gostoljubivosti i ljudskoj toplini, nego o puno više od toga što su svi osjetili. Iznenađenjima nije bilo kraja jer su nas spomenuti vlasnici častili ručkom – od aperitiva koji nas je dočekao na ulaznim vratima u dvorište salaša, preko glavnih jela i pića do deserta i kave, a sve što nismo pojeli dobili smo da ponesemo sa sobom. Pri kraju ručka o. Stjepan se, duboko dirnut zbog osjećaja Božje dobrote, obratio prisutnima dajući do znanja da nas je obitelj častila ručkom i da je gazdaričina baka, čija je slika visjela na zidu blagovališta, bila karmelska trećoredica, Katica Hornjak rođ. Zeković. Potom se domaćinima spontano obratila i s. Tea Živković te br. Vlatko Gmaz. Izlazeći iz blagovališta poveli su nas domaćini na razgledavanje dviju „čistih soba“ u sklopu salaša. „Čista soba“ je soba koja je bila namještena sa svim najljepšim stvarima koje obitelj ima i u tim se sobama nije spavalo. Obišli smo i imanje gdje smo mogli vidjeti patke, ovce, biserke. Oduševljeni i nahranjeni krenuli smo u samostan.

U 18 sati molili smo u crkvi večernje pohvale Crkve te je uslijedila sveta misa koju je predslavio o. Zlatko Žuvela uz koncelebraciju o. Darija koji je propovijedao, vlč. Danijela Katačića, te o. Stjepana. Večera je bila servirana u blagovaonici, no prije večere su nas napustili brat Edo Jurić i supruga Marijana koji su morali poći za Beli Manastir te sestre iz Bjelovara koje su se također vraćale kući. Uslijedilo je slobodno veče za sve, prema mogućnostima i željama.

Dan Gospodnji započeo je zajedničkom molitvom u koru, a potom je uslijedio doručak poslije kojeg je Savjet provincije OCDS imao kratki susret. Vrijeme do svete mise u 10.30 bilo je ispunjeno razgledavanjem grada uz domaćine br. Pavla Zubelića sa suprugom Gordanom te s. Karmele. Svetu misu u 10.30 predvodio je o. Stjepan, a koncelebrirao je o. Dario. Nakon obavijesti uslijedilo je čitanje svjedočanstva pod naslovom Hodočašća u životu i život kao hodočašće. Pročitala ga je s. Davorka Jurić, a temelji se na svjedočanstvu s. Antonije Martić iz Slavonskog Broda koja je jednom zgodom hodočastila od Slavonskog Broda do Sombora na grob o. Gerarda.

Nakon misnog slavlja slijedilo je zajedničko fotografiranje ispred oltara s Malim Isusom koji je „hodočastio“ iz Zagreba u Sombor te objed u blagovaonici. Budući da su naši dragi gosti htjeli krenuti za Zagreb u neko popodnevno vrijeme morali smo završiti druženje te je u 14.30 započeo rastanak uz svjedočenje o prekrasnim doživljajima i najljepšim utiscima iz Sombora. Konačni rastanak ipak nije bio za sve jer su s. Karmela, br. Pavle sa suprugom i o. Stjepan pošli s hodočasnicima do Velikog katoličkog groblja kako bi vidjeli kapelicu-grobnicu u kojoj su pokopani karmelićani preminuli u Somboru od nastanka samostana i pomolili se za njih.

Tiha, nenametljiva i vrijedna logistička potpora bez koje ovaj susret ne bi ovako prošao bili su u svim ovima danima naš brat Leopold, kuharica Ana Tot te sakristan Saša Domić. Hvala im za svu ljubav koju su utkali u ove dane.

Susret je bio blagoslovljen od Neba i zemlje. Ne znamo tko je sve u Nebu za ovo zaslužan, ali znamo da je sve pod zaštitom Kraljice i uresa Karmela te ravnanjem Stvoritelja, Oca nebeskoga, kome neka je hvala i slava s njegovim Sinom u Duhu Svetom u vijeke vjekova. Amen.