Možete li pogoditi o kojem je grijehu ili blaženstvu riječ?
„Ispovijesti: grijesi i blaženstva” su glazbeno djelo mladog talijanskog autora kršćanskog nadahnuća. Fabio Famaran Mariani, orguljaš crkve Sv. Terezije od Djetea Isusa u Panfilu (Rim), u vrijeme ovogodišnje karantene je na poticaj i stručni savjet o. Darija Tokića, karmelićanina skladao, izveo i snimio petnaest skladbi različitih žanrova, koje notama, zvukovima i ritmovima pokušavaju opisati sedam glavnih grijeha i osam evanđeoskih blaženstava, tj. život naše zemaljske grešnosti, ali i Božje milosti u nama.
Blaženstava ima više nego li grijeha. Kad bi grijesi prevladali, kakav bi to bio vjernički život? No stalna borba između iskustva vlastitih granica i Isusova evanđeoskog obećanja tipična je za svakog kršćanina. Odavde također dolazi i potreba za svetom ispovijedi: postati svjestan vlastite stvarnosti i otvoriti se milosti koju Bog daje onima koji ga žele slušati. Tome je instrumentalni mozaik “Ispovijesti: grijesi i blaženstva” Fabija Famarana Marianija poticaj i prekrasno svjedočanstvo.
I. GRIJESI
„SUPERBIA“ (OHOLOST) – jazz / progresivni rock. Glavni motiv čine kratke izlomljene i prodorne fraze.
S tim sam elementima, uz brzi napredak teme i s intermezzom u 5/4, stvorio glazbu koja ima prilično složenu strukturu, pokušavajući opisati oholost slikom osobe koja za sebe misli da zna više i želi se pokazati pred drugima. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=wKxPbr6zacc&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=1
„GOLA“ (NEUMJERENOST U JELU I PIĆU) nadahnjuje se na stilu popularne talijanske svjetovne glazbe u modi u četrnaestom stoljeću.
Skladba nam daje lako zamisliti pučku gozbu, raskalašene ljude koji se prejedaju i opijaju, ne razmišljajući da ima i onih koji nemaju ništa i umiru od gladi. Zamišljao sam vrstu glazbe koja se vjerojatno svirala u gostionicama u kasnom srednjem vijeku ili na pučkim feštama na otvorenom. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=XyVadmdgwwc&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=2
„INVIDIA“ (ZAVIST) – dark wave stil, polagan, tužan i tmuran, karakteriziran molskim akordima koji nisu međusobno suglasni (tj. ne temelje se na istoj ljestvici), proizvode učinak podozrivosti, uspoređivanja i sumnjivih nakana.
Glazbeno su me nadahnule grupe dark wave i synth pop bendova 80-ih, poput Depeche Modea i Curea. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=4lEoiT3kgLY&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=3
„ACCIDIA“ (LIJENOST) dijelom je nadahnuta minimalističkom, a dijelom dark glazbom. Temelji se na krugu od 8 nota koje se uporno ponavljaju u različitim akordima.
Ovom sam značajkom, zajedno s dark stilom koji karakteriziraju molski akordi na različitim ljestvicama, pokušao opisati stanje nekoga tko je lijen. Ideja koja me vodila je tipična opsesivnost ispraznog ponavljanja. Ovo opisuje besposlicu, lijenost, nedostatak ljubavi za bilo što. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=hhAGE66JjrQ&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=4
„LUSSURIA“ (POŽUDA, BLUDNOST) – Latinoamerički plesni stil ove skladbe izaziva slike senzualnosti, poput onih s poznate karnevalske parade u Rio de Janeiru, ili druge, u prigodama u kojima ples nema zadnju riječ večeri. Ključ je molski, ali s obzirom na izmjenu akorda i njihovo spajanje ne osjeća se ni tuga ni melankolija, već veselje i poziv na razuzdanost.
Mogao bi se činiti prikladnijim tip skladbe iz suvremenih diskoteka, ali to je žanr koji govori isključivo mladima. Ili nešto laganije i zavodljivije, poput onih što prate erotske scene u filmovima, ali to mi se sve činilo odveć banalno, u smislu da su ti glazbeni žanrovi već mnogo puta korišteni za temu požude. Zato sam se namjerno odvojio od uobičajenih klišeja. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=x9yoi10rnwU&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=5
„IRA“ (SRDŽBA) je mješavina klasičnog heavy metala i punka.
Iako to zapravo nije ekstremni heavy metal žanr, mislim da je dovoljno agresivan da opiše srdžbu. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=09t9vLxeC4Y&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=6
„AVARIZIA“ (ŠKRTOST) – djelo je nadahnuto komornom glazbom iz prve polovice 18. stoljeća.
Motivacija za ovaj izbor rođena je iz razmišljanja o glazbi salona tog razdoblja, u koje su zalazili plemići, grofovi, baruni, monarsi, intelektualci i bogati ljudi bez sluha za siromahe svog vremena. Može se misliti na ono što je nekoliko desetljeća kasnije dovelo do Francuske revolucije. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=HSAbIEL5wW0&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=7
II. BLAŽENSTVA
Pokušaj opisivanja Božje milosti ili čak samo njeno zamišljanje jako je težak poduhvat, nešto što je gotovo nemoguće opisati u glazbi, posebno u kratkotrajnim komadima! – Fabio Mariani
„I POVERI IN SPIRITO“ (SIROMASI DUHOM) improvizirana je skladba za klasičnu gitaru solo. Istovremeno uključuje i melodiju i pratnju. Polaganog je, spokojnog, meditativnog i gotovo sanjarskog tijeka.
Zamisao o skladbi samo za jedan instrument proizašla je iz namjere da se pokuša opisati čudesna jednostavnost tipična za siromaštvo u kršćanskom duhu, što nije siromaštvo samo u materijalnom smislu, već prije potpuno prepuštanje Bogu, u jednostavnosti i čistoći, bez ikakve druge vanjske potpore. Istovremeno lijepa i razigrana, ima svoj karakter koji joj dolazi iz unutarnjeg odnosa s Apsolutom, Izvorom sve kreativnosti. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=hbmIc5TQYJY&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=8
„GLI AFFLITTI“ (OŽALOŠĆENI) pjesma je u obliku jazz balade, spora, melankolična, noćnog ugođaja.
Izabrao sam te stilove jer nevolju povezujem sa samoćom. Polagani i melankolični jazz vrlo je pogodan za opisivanje ove vrste čovjekovih osjećaja ili stanja. Moja me mašta navela da razmišljam o temama poput marginalizacije i rasizma, trgovine robovima ili ropstva na plantažama tijekom 19. stoljeća gdje su robovi bili Afroamerikanci, koji su i izmislili ovaj žanr. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=9DEUtJTyVJ4&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=9
„I MITI“ (KROTKI) je skladba koja se može smatrati fuzijom klasične glazbe s kraja 19. i početka 20. stoljeća i suvremene pop glazbe.
Pokušao sam izraziti smirenost, ali dodajući harmonijska obogaćenja koja ističu osjećaj. Zato je glavna tema povjerena flauti, koja po mom mišljenju bolje izražava osjećaje nego sintesajzer. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=6EwUSwrduIU&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=10
„GLI AFFAMATI E ASSETATI DI GIUSTIZIA“ (GLADNI I ŽEDNI PRAVEDNOSTI) je klasična skladba s kraja 19. i početka 20. stoljeća.
Riječ je o pjesmi sjetnog, usporenog i smirenog karaktera. Tema je povjerena engleskom rogu, koji nije francuski lovački rog. Engleski rog pripada obitelji oboa, i može se smatrati alt oboom.
Često se koristi za melankolične fraze zbog toplijeg i manje prodornog zvuku od zvuka same oboe, što ga čini idealnim za sviranje usporenih fraza bez virtuoznosti. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=xsT9enHsAs8&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=11
„I MISERICORDIOSI“ (MILOSRDNI) je pop-rock skladba u stilu ranih 70-ih, koju karakterizira energičan ritam, ali opet ne pretjerano energičan.
Ideja se rodila iz razmišljanja o milosrdnim osjećajima kao o nečemu što daje pozitivu, radost, sreću i dobrobit onima koji su blagoga srca. Istodobno, biti milosrdan u nekim slučajevima može biti jednako teško kao i popeti se na planinu. Na primjer, u slučaju zapovijedi ljubavi prema neprijateljima, kad se trudimo se biti ljubazni i nasmijani i s onima koji su nam neugodni, kako uči sveta Mala Terezija. Ali čak i ovaj napor – s malim stankama za odmor da bi se obnovljenom energijom krenulo još više prema vrhu – daje osjećaj zadovoljstva i punine onom koji se uspinje stazom milosrđa. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=Jf_Kd0gV5Yc&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=12
„I PURI DI CUORE“ (ČISTI SRCEM) je skladba najbliža stilu prikladnom za sviranje u crkvi.
Evanđeoski lik Marije, Isusove majke, bio je nadahnuće i misao vodilja ove skladbe koja polazi od poznate Gounodove Ave Maria i dalje ju razvija. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=aiXgM6Pe05Q&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=13
„GLI OPERATORI DI PACE“ (MIROTVORCI) također je pop-rock skladba u stilu ranih 70-ih.
Tempo u ovom slučaju ima svrhu izraziti borbu da se mir postigne tamo gdje ga nema. Glazba, međutim, daje osjećaj pozitivnosti, ali više od vedrine daje osjećaj mira. Oni koji rade za mir nailaze na zapreke, slično kao i milosrdni. No, iako je po žanru bliska „Milosrdnima“, skladba sadrži i elemente koji ju čine jako različitom. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=rDH92qXx_GU&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=14
„I PERSEGUITATI PER CAUSA DELLA GIUSTIZIA“ (PROGONJENI ZBOG PRAVEDNOSTI) karakterizira prilično velik orkestar.
Pokušao sam opisati osjećaj težine i patnje onih koji trpe progonstvo. Otkucaji timpana koji obilježavaju ritam u dugom uvodu, zvuk rogova i drugih puhačkih instrumenata, u kombinaciji sa zborom i gudačima, žele opisati ovu atmosferu težine i osude. Pri stvaranju skladbe imao sam na umu suđenje Isusu i njegovu smrtnu kaznu. – Fabio Mariani
https://www.youtube.com/watch?v=rvr39CjH2SU&list=PLjBY1S7lebnuC4V-z9bJ5vHJ_VBEi5l42&index=15